Kształcenie słuchu

Kształcenie słuchu, pomaga w rozpoznawaniu zestawów dźwięków i jest to przedmiot obowiązkowy w szkołach muzycznych.

Udzielam lekcji kształcenia słuchu uczniom szkół muzycznych, którzy potrzebują dodatkowych zajęć w realizacji tego przedmiotu. Przygotowuję do egzaminów wstępnych do różnych szkół/uczelni muzycznych, lub innych uczelni, pośrednio związanych z muzyką. Często również lekcje kształcenia słuchu pobierają u mnie osoby zajmujące się muzyką zupełnie amatorsko.
Jeśli i Ty chciałbyś od podstaw budować swoją świadomość muzyczną, jeśli lubisz śpiewać, grasz na jakimś instrumencie, chcesz komponować swoją muzykę, aranżować lub jakkolwiek pracujesz z muzyką, zapraszam serdecznie. Staram się by zajęcia były ciekawe, a nauka tego przedmiotu była przyjemnością. Dobór wszystkich ćwiczeń dopasowuję do aktualnych potrzeb i celu zajęć.

Jeśli śpiewasz:

Przede wszystkim musi być „czysto”. Prawidłowa intonacja bardzo mocno powiązana jest z dobrym słuchem, a ten jak wiadomo można, a nawet trzeba, kształcić. Każda osoba, która śpiewa, na stałe powinna zaprzyjaźnić się z solfeżem oraz różnymi ćwiczeniami poprawiającymi intonację.
więcej

Niezależnie od gatunku w jakim się poruszasz kształcenie słuchu daje swobodę. Pozwala również na czystą intonację niezależnie od tempa przebiegu melodycznego nawet przy dużych skokach interwałowych. Trudne pasaże w szybkim tempie są możliwe jeśli poświęca się temu czas. Po prostu trzeba ćwiczyć. Tak samo jak instrumentalista, oprócz utworów musi grać wprawki, gamy, pasaże, tak i każdy wokalista powinien dodatkowo ćwiczyć swój słuch, jeśli myśli o rozwoju swoich umiejętności.

Jeśli komponujesz lub aranżujesz

Poprzez słyszenie interwałami, trójdźwiękami oraz słyszenie harmoniczne, zyskasz możliwość zapisania tego, co wytwarza Twoja wyobraźnia w procesie kompozycji.więcej

Często spotykam się z sytuacją, że młodzi adepci sztuki kompozytorskiej mają jakiś pomysł na melodię, lecz nie potrafią tego wiernie odtworzyć. Dzięki lekcjom kształcenia słuchu, z czasem będziesz mógł zapisać dokładanie to, co sobie wyobraziłeś. Będziesz świadomy zachodzących zjawisk np: melodia jest w tonacji durowej, rozpoczyna się przedtaktem złożonym z trzech ósemek, metrum 4/4, melodia zaczyna się od tercji toniki a następnie jest przebieg gamowy, potem skok o kwintę, itd. Język muzyczny może być tak samo zrozumiały jak język polski. Gdy słyszysz jakieś słowo, po prostu wiesz jakich użyć liter by je zapisać. Podobnie, będziesz dokładnie wiedział jak zapisać muzykę, którą słyszysz w swojej wyobraźni,. Oczywiście, sztuka kompozycji nie jest sprawą prostą, dlatego pomożesz sobie gdy zadbasz o swój słuch muzyczny. Szczególnie gdy połączysz kształcenie słuchu z kolejnymi dwoma przedmiotami, których uczę – zasadami muzyki i harmonią.

Jeśli grasz na jakimś instrumencie

Zajęcia z kształcenia słuchu pomagają szybciej się uczyć, szybciej poprawić niewłaściwie zagrany dźwięk, lepiej realizować przebieg muzyczny każdej frazy, szybciej zapamiętywać tekst muzyczny.więcej

Bardzo ważna w muzyce jest warstwa rytmiczna. Kształcenie słuchu i zawarte w nim ćwiczenia rytmiczne pozwalają na sprawne realizowanie rytmu zapisanego w nutach, lub odtwarzanie poprawnie rytmu gdy grasz ze słuchu.

Jak prowadzę lekcje kształcenia słuchu?

Różnie, w zależności od celu jaki sobie postawimy, wieku ucznia oraz poziomu od jakiego zaczynamy. Jeśli lekcje kształcenia słuchu są w formie korepetycji, realizuję ściśle program szkoły kładąc nacisk na rozwiązanie aktualnych problemów. Jeśli prowadzę zajęcia z osobami zajmującymi się muzyką amatorsko, kształt zajęć jest zależny od celu jaki chcemy osiągnąć. więcej

Czasem koncertuję się na ćwiczeniach intonacji w śpiewie, czasem stawiam nacisk na pisanie dyktand, czasem na słyszenie harmoniczne, czasem na rytm. Obranie właściwego kierunku jest możliwe dopiero po indywidualnym rozeznaniu się w sytuacji ucznia.
Często na zajęciach jest potrzeba skorzystania z pomocy dydaktycznych, np:
Mały solfeż oraz solfeż 1 i 2 – J.K Lasocki
nowy solfeż – Tatiana Stachak, Lidia Florek, Ilona Tomera-Chmiel
Dyktanda elementarne – Maria Ćwiklińska, Małgorzata Rogodzińska
Solfeż elementarny – Maria Wacholc
Podręcznik do kształcenia słuchu – J. Dzielska, L.M.Kaszycki
Oprócz książek podczas moich lekcji stosuję dyktanda i ćwiczenia swojego autorstwa oraz zapożyczone od moich byłych nauczycieli.