Kompozycja i aranżacja

Kompozycja, aranżacja, instrumentacja

Każda z tych dziedzin jest bardzo obszerna i można, a czasem nawet trzeba, traktować je z osobna. Dlaczego zatem te trzy zagadnienia związałem ze sobą? Ponieważ w procesie twórczym nierozerwalnie się ze sobą łączą. Naukę kompozycji realizuję robiąc miks tych trzech zagadnień dając Tobie to, czego akurat najbardziej potrzebujesz.

Kompozycja

Jest to proces twórczy w wyniku którego powstaje utwór muzyczny. Skąd brać pomysły na chwytliwą melodię? Co sprawia że melodia jest łatwa do zapamiętania i wpada w ucho? Co zrobić, gdy masz już jakiś pomysł w głowie ale brakuje Ci rozwinięcia? więcej

Na naszych zajęciach stworzysz dziesiątki melodii. Wspólnie będziemy je aranżować, opracowywać harmonicznie. Krok po kroku przeprowadzę Cię przez proces kompozycji. Styl w jakim chcesz się poruszać nie ma znaczenia, ważne są cechy wspólne każdej muzyki jaka dotychczas powstała a tych cech jest bardzo dużo. Pomogę Ci je zauważyć i na podstawie tej wiedzy będziemy działać.

Aranżacja

Czynności twórcze związane z rozwinięciem utworu i nadaniem mu ostatecznego obrazu dźwiękowego. Innymi słowy, gdy już powstanie jakaś mały fragment który dobrze brzmi, pora na aranżację. Nauka aranżacji ma pomóc w tym, by melodia przeobraziła się w pełen utwór, posiadający wstęp, rozwinięcie, zakończenie.  więcej

Przydatna jest wiedza z zakresu analizy formalnej i form muzycznych by skutecznie działać. Wiedza ta w łatwiejszy sposób pozwoli podejmować różne decyzje, np.: skąd wiedzieć jak długi powinien być wstęp? Czy wstęp ma być nawiązaniem do tematu, czy być dla niego kontrastem? Kiedy utwór zacząć mocno, a kiedy delikatnie, by dopiero potem budować emocje? Gdzie w utworze umiejscowić punkt kulminacyjny? Jak długi powinien trwać refren i jak, w ciekawy sposób, zrobić przejście na zwrotkę? Będziesz w stanie podejmować lepsze decyzje, gdy w świadomy sposób będziesz gotowy spojrzeć na inne, wzorcowe utwory, które do tej pory powstały.
Aranżacja to nie tylko budowa formalna. To również wszystkie kwestie związane ze stylem muzycznym. Melodia która jest subtelna i romantyczna może zabrzmieć zupełnie inaczej gdy zmienimy tempo, artykulację, dynamikę lub harmonię. Zabawa emocjami w muzyce to też aranżacja. Moim zadaniem jest pokazać Ci narzędzia, którymi będziesz dysponować i nauczyć Cię jak to robić.

Instrumentajca

Kolejna dziedzina nierozerwalnie płacząca się z kompozycją. Najprościej mówiąc – umiejętność rozpisania muzyki na poszczególne instrumenty. Konieczna do tego jest znajomość możliwości technicznych i wyrazowych poszczególnych instrumentów oraz zasady ich współdziałania.więcej

Nawet jeśli chcesz pisać jedynie na fortepian solo musisz być świadomy charakterystyki tego instrumentu. Podam tylko jeden przykład – dźwięki niskie są bardziej donośne. Dużej i silniej rezonują, dlatego nie stosuj wąskich interwałów poniżej oktawy małej, bo uzyskujesz wówczas efekt nieprzyjemnego „buczenia”, rodem z horroru. No chyba że chcesz osiągnąć właśnie taki efekt i robisz to z premedytacją. Być może czasem zauważasz, że coś nie brzmi, lecz nie wiesz dlaczego. Być może źle brzmiące miejsce jest wynikiem działania wielu czynników, a może jednego – instrumentacji.
Ciekawostka – kiedyś miałem okazję śpiewać z orkiestrą pod batutą znanego polskiego aranżera i kompozytora, który to na jednej z prób oczekiwał aby soprany zaśpiewały cichutko. Napisał jednak ich partię na tyle wysoko, że nie było to fizycznie nie możliwe – im wyżej śpiewasz, tym bardziej dynamika piano jest trudniej osiągalna. By osiągnąć zamierzony efekt należało przenieść partię sopranu o oktawę niżej.